Saturday, May 16, 2015

Should you use a newsletter to reach your fans?


Newsletters can be trickyAs a rulepeople avoid subscribing to a mailing list because it eats up their timeand they dont know how frequently you will email themA second but equally big concern is that you will share their addresses with spammers.
Correspondinglystarting a newsletter is a potential minefieldWhich addresses should you useAre you allowed to contact people who have contacted you firstOr should you make people jump through hoops to prove that they wish to enroll to your newsletter?
How can one get around these problemsFor methe best answers have proved to be a two-step processFirst of allI decided that I do have a right to contact people who have already contacted mebut will never email people firstI only email people who have interacted with me in some waySecondI am very careful as to what I send outIn effectI use my mailing list to send out freebies and holiday wishesMy main aim is to build loyaltynot make a quick sale.

How I do it:

I send out up to half a dozen emails annuallyMost of the recipients are people who have commented on my blogMy emails contain freebiesand are meant to thank people for engaging with meThats probably why they seem to be quite popularEngagement rate is around 60%, or twice the averageand usually no more than one person unsubscribes each time – if any at all.
Another group of people I engage is those who have friended me on GoodreadsWhen you get a request to connectthe members email is shownThis is the only time you have access to itso be sure to copy it into your mailing listas you dont get another chance!
In the futureI plan to run a Rafflecopter campaignPeople use these all the time to gain followers and readersbut a side-benefit that often gets ignored is the ability to extract the email addresses of all participants.

Are you sure I won't annoy anyone?

Wellto be honestnoAll I have is the positive feedback Ive received so far from recipients of my mailand the fact that only three people have unsubscribed so farout of over some 1,500 emails sent
I do try my best to avoid annoying peoplethoughFirst of allI use Mailchimp for the emailsThat wayanyone not wishing to receive my emails for whatever reason finds it easy to unsubscribe.
SecondI only send the kind of information I would enjoy reading myselfNo hard sales are allowed on my emailsI struggle to give people information that is either of interest to themor just plain entertaining.

Do you think a newsletter is worth the effort?

YesI believe a newsletter is a valuable tool in ones marketing toolboxbut one that has been abused so much in the pastthat it should be used sparingly and with special careDont ask people to buy something – rememberthe “Showdont Tell” rule applies in marketing as wellShow them why theyd be entertained by your workGive them reasons to love it.


Remember the cardinal rule of marketingif people like what youre sayingtheyll buy what youre sellingAnd above anything elseuse newsletters to interact with people in a genuine way and to make new friends!

To read 10 things that Nicholas learned when he hit the top seller list, click here.

Read more about Nicholas Rossis here.

No comments:

Post a Comment